Friday

Sesat.

Selama aku hidup, apa yang aku tahu cuma pandang dan belajar. Falsafah hidup manusianya itu pelbagai. Otak bersepah dengan pegangan ideologi antara logik dan tidak.


Berpuluhan hidup, aku gemar kaji sikap manusia. Itu dan ini, kenapa begitu dan kenapa begini. Sehinggalah ke hari ini, aku sendiri tak faham siapa diriku sendiri.


"Apa sebenarnya yang berlaku? Apa yang sebenarnya aku mahukan? Hidup ini sebenarnya dunia apa?"


Persoalan demi persoalan, bertalu-talu memukul kepalaku. Aku binggung. Jiwa aku, untuk apa dan untuk siapa? Mahu diberontak, aku nafi persoalan satu-persatu masih belum terjawab.


Kadang aku mahu jadi seperti orang lain. Observasi landasan mereka pilih, semuanya menjadi. Tapi bila aku cuba ikut jalan yang sama, ia seakan tidak menjadi. Malah bertentangan apa yang sepatutnya terjadi. Hairan, aku hairan.


Mungkin betullah kata orang tua ku dulu,


"Kita tak mungkin dapat apa yang kita harapkan tapi kita mungkin dapat kalau kita terus berharapan tanpa berputus asa."


Walaupun ianya seakan jelik untuk diperkatakan, aku redha kalau jalan sukar ini aku pilih sementara jadi senang, aku bersedia menghadapi segala kemungkinan. InsyaAllah, kalau aku boleh, kamu juga pasti boleh. Mudah-mudahan tuhan sentiasa ada membantu kita.




No comments: